Denemeler - Montaigne

 


Bundan sonraki halim ancak yarım bir varlık olacak; ben artık o ben olmayacağım. Gün geçtikçe kendimden ayrılıyor, uzaklaşıyorum.

Montaigne'in 16.yüzyılda kaleme aldığı ve türünün en önemli eserlerinden biri olan 'Denemeler' isimli kitabı temelde 'KENDİNİ TANI' düşüncesiyle yola çıkılarak tamamlanmıştır. Kitabın bölümlerinde insanın hayatta karşılaşabileceği her şey hakkında çözümlemeler yapmıştır Montaigne. Hayat, ölüm, dostluk, ruh, aşk, öfke gibi insana dair her şeyi kendisiyle tartışmıştır. Filozoflardan alıntılar yaparak kendisiyle tartıştığı temayı hem anlamaya ve hem de okuyucuya anlatmaya çalışmıştır. 

Herkes kendisi için bir derstir; elverir ki insan kendini yakından görmesini bilsin.

Kendini yakından görmek için bu kitabı yazan Montaigne kendisiyle bir terapi seansı düzenlemiş gibi. Ve okurken çok garip bir şekilde siz de o terapinin içine girip kendinizi tanımaya ve anlamaya başlıyorsunuz. Bazı yerlerde durup, bu kişiyi bir yerden tanıyorum galiba, diye düşünüyorsunuz. Ve görüyorsunuz ki aradan yıllar geçmiş olsa dahi insanlar ve düşünceleri çok da fazla değişmiyor. Kitabın her sayfası şuan var olan bir insanla eşleşiyor sanki.

Bize yaşamayı hayat geçtikten sonra öğretiyorlar.

Kitabın bazı bölümlerinde kendi cümlelerimi okuyor gibi hissettim. Çünkü gerçekten benim düşüncelerimin yazıya aktarılmış hali gibiydi. Herkesin de okurken farklı bölümlerde böyle hissedeceğine çok eminim; çünkü bizi bize anlatıyor kurduğu cümlelerde Montaigne. Bazen kapsamlı bir düşüncenin bu kadar basit bir cümleyle ifade edilebilmesine de şaşırıyorsunuz. 

Eğer kitabı yavaş yavaş her bölümde durup bir düşünerek okursanız, kendinizi yakından görebilirsiniz. Böylece kitap bittikten sonra, ben artık o ben değilim, diyebilirsiniz. 

Kendini görmek isteyen herkes için yazılmış bir kitap, Denemeler.

Mutluluk bir gün geriden gelir.

Yorumlar